חיפוש באתר:

חוויית משתמש נכונה בחנות ווירטואלית

חוויית משתמש, UX, היא אחד הפרמטרים החשובים והמובילים בבניית אתרים מודרנית. ההתחקות אחר חוויית המשתמש המושלמת הפכה זה מכבר למומחיות בפני עצמה כאשר לצד חברות לבניית אתרים פועלים גם אנשי מקצוע ייעודיים לחוויית משתמש. 
 
במאמר הקצר שלפניכם נעסוק בסוגיה הזו מנקודת מבטה של חנות ווירטואלית. לפניכם חמישה טיפים שכדאי להפנים לגבי חוויית משתמש נכונה בחנות באינטרנט. לשם הדוגמה והבהירות נדבר כאן על חנות תכשיטים שמוכרת טבעות אירוסין און ליין. כמובן שהדברים נכונים לגבי כל חנות וחנות. 

 

עמוד הבית – חלון הראווה

עמוד הבית של חנות התכשיטים האינטרנטית שלנו הוא חלון הראווה של העסק מול הגולשים. זהו הדף הפופולרי ביותר באתר והמקום שאליו מכוונת מרבית תעבורת הגלישה. חשוב מאד ליצור בעמוד הבית חוויית משתמש ייחודית ומעניינת שמבהירה מיד שמדובר על אתר סחר אלקטרוני בתחום התכשיטים. מומלץ להפנות את הגולשים מיד לקטגוריות רלבנטיות, להציג מנוע ניווט ידידותי למשתמש, להציף תמונות של טבעות אירוסין פופולריות ולהכווין את הגולשים להכיר טוב יותר את הקולקציות באתר. 
 

תפריטי הניווט 

תפריטי הניווט באתר מלווים את חוויית המשתמש בכל העמודים. התפריטים צריכים להעניק לגולש את המידע הרלבנטי ביותר במספר הלחיצות הקטן ביותר. חשוב שהתפריט של האתר יכלול לא רק הפניות לקטלוג אלא גם מידע מקצועי, מדריכים איכותיים, עמוד אודות שיווקי, מדיניות החזרת מוצרים, מדיניות משלוחים וכדומה. חוויית משתמש נכונה בחנות ווירטואלית מבוססת על תפריטים נקיים. יותר מדי אופציות עלולות לבלבל את הגולש, ופחות מדי אופציות עלולות לגרום לתחושה של "הסתרת מידע" או "מידע חסר". 
 
הדרך הנכונה לאיזון המושלם היא בחירת כפתורי ניווט בקפידה ומתן מענה לאופציות נוספות עם תפריטים נגללים. אם נחזור שוב לחנות תכשיטים ווירטואלית, תפריט ניווט מקצועי יכלול מידע על החנות, תוכן מקצועי כללי על התכשיטים (כמו תעודות גמולוגיות), קטלוג (עם אפשרות לקטלוג נפתח לפי רובריקות ספציפיות כמו טבעות סוליטר או טבעות טוויסט), מאמרים מקצועיים, מדריכי רכישה ועמוד אודות. 
 

עגלת קניות אינטראקטיבית

עגלת הקניות היא האזור באתר שבו הגולש מקבל מידע על ההתנהלות שלו בחנות עד כה. אחד הטרנדים הפופולריים בתחום החנויות הווירטואליות הוא אפשרות ל"רשימת משאלות" (Wishing List). כלומר, מתן אופציה להכנסת פריטים לעגלת הקניות שאינם מחושבים סופית אלא עד למעמד הרכישה. לדוגמה, בחנות ווירטואליות המוכרת טבעות אירוסין אפשר להציע יצירת רשימה ראשונית של "Wishing List" שתאפשר לגולש לבחון בסופו של התהליך כמה תכשיטים זה מול זה. 
 

קטלוג מהיר וממוקד

קטלוגים הם חלק חשוב מאד בחוויית המשתמש בחנות הווירטואלית. יש לדעת היטב מה הגולשים מצפים למצוא בקטלוג ולזכור כי בחנות באינטרנט אין לכם איש מכירות שיעשה את ההשלמות הדרושות בעל פה. מה שלא יופיע בקטלוג הגולשים לא ידעו עליו. למשל, בחנות תכשיטים ווירטואלית חשוב שכל מוצר יכלול תמונות, רצוי מכמה זוויות שונות, מפרט מלא של הזהב והיהלומים, אפשרויות שדרוג ליהלומים איכותיים יותר או מוצרים דומים לקבלת החלטה מבין כמה אפשרויות. בקטלוגים איכותיים תמצאו גם סרטונים תלת ממדיים המשפרים במידה ניכרת את היכולת של הגולש להתרשם מהטבעת. 
 

מדריכי קנייה בלחיצת כפתור

חוויית משתמש, כשמה כן היא, מתחקה אחר המשתמש. כלומר, היא מבקשת לספק לגולש את המידע הרלבנטי בדיוק ברגע הנכון. פעמים רבות כשהגולש נכנס למק"ט מסוים בחנות הוא מקבל מידע מקצועי על פריט שהוא איננו מבין בו. לדוגמה, גולש שמביט לראשונה על טבעת אירוסין עם יהלום מרכזי בחנות תכשיטים ווירטואלית לא יודע תמיד כיצד מפענחים את המפרט שמופיע לפניו. מה המשמעות של חיתוך היהלום, האם 0.5 קראט נחשב ליהלום גדול, איך מאפיינים צבע יהלום וכדומה. 
 
על מנת לפתור את הדילמה ניתן לפעול בדרכים יצירתיות. גולש שמתעניין בטבעת אירוסין באתר ומתחיל לבדוק את המפרט שלה לא רוצה לצאת מהעמוד. גם בעל חנות האינטרנט לא רוצה שהגולש ייצא מהעמוד שכן היציאה עלולה להיות לצמיתות. מנגד, הגולש מעוניין להבין בפריט שבו הוא מביט. דוגמה טובה להתמודדות עם האתגר הזה היא יצירת "פופ-אפים" בלחיצה. לדוגמה, לצד כל מאפיין במפרט לאפשר "פופ-אפ" (חלונית קופצת) שמסביר אודות מאפיין זה. אופציה נוספת היא פתיחת חלון חדש בדפדפן עם מאמר מקצועי ומקוצר על מאפיין היהלום.